کتابخانه عمومی معراج خنداب

این وبلاگ صرفا در جهت گسترش فرهنگ مطالعه و کتابخوانی فعالیت می نماید.

کتابخانه عمومی معراج خنداب

این وبلاگ صرفا در جهت گسترش فرهنگ مطالعه و کتابخوانی فعالیت می نماید.

۸ مطلب در خرداد ۱۳۹۵ ثبت شده است

نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از همه هم‌وطنان دعوت می‌کند؛ در یک فایل ویدئویی، 🎥کتابی که علاقه‌مند به معرفی آن هستند را به اشتراک بگذارند.

این طرح که «کتاب‌خوان مجازی» نام گرفته است، به منظور به اشتراک‌گذاری کتاب‌های خوانده شده از طریق تولید ویدئو و با هدف ترویج و تبلیغ «خواندن» از ابتدای سال 1395 آغاز می‌شود.

 

رعایت نکات زیر برای تولید ویدئو مفید است:

1.افراد در هر گروه سنی 👶🏻👦🏻👧🏻👨🏻👩🏻👱🏻👴🏻👵🏻👲🏻می‌توانند کتاب مورد علاقه‌ خود را معرفی کنند.

2.معرفی‌کننده کتاب می‌تواند در این ویدئو:

  الف ـ صرفا به معرفی کتاب📚 بپردازد.

  ب ـ بخشی از کتاب 📚را بخواند.

  ج ـ تجربه خواندن خود را به اشتراک گذارد.

3. زمان هر ویدئو حداقل یک دقیقه و حداکثر هفت دقیقه باشد. (طبیعتا ویدئوهایی با زمان کوتاه‌تر بیشتر دیده شده و مورد استقبال قرار خواهند گرفت.)

4.اطلاعات معرفی‌کننده کتاب (شامل نام و شماره تلفن همراه) به همراه اطلاعات کتاب (نام کتاب، پدیدآور و ناشر) همراه فایل تصویری ارسال شود.

5.حجم فایل ارسالی متناسب با انتشار در فضای مجازی باشد. (حداکثر MG20) در صورت تمایل، افراد می‌توانند فایل کیفیت بالای خود را نیز به روابط عمومی نهاد کتابخانه‌های عمومی ارسال کنند. 

6.با توجه به انتشار ویدئوها در شبکه‌های مجازی، شئونات اسلامی رعایت شود.

7.اولویت انتشار با فایل‌هایی است که از ایده‌های خلاقانه استفاده کرده باشند. 

8.در طول سال جاری نیز در چند نوبت نسبت به ارزیابی ویدئو‌های ارسالی اقدام و از برگزیدگان تقدیر 🎁خواهد شد. 

9.محدودیتی جهت تولید و ارسال تعداد ویدئوی معرفی کتاب از سوی شرکت‌کنندگان نیست.

 

علاقه‌مندانِ حضور در پویش «کتاب‌خوان مجازی»، با مراجعه به کانال @ketabclip در نرم‌افزار تلگرام، و مطالعه ضوابط،  فایل‌های تولید شده خود را به اکانت @recive_ketabclip، ارسال کنند.

 لذت خواندن یک کتاب 📚 را با معرفی آن کتاب، در قالب فایل ویدئویی 🎥 برای ما به اشتراک گذاشته و در کمپین #کتاب_خوان_مجازی شرکت کنید و... اطلاعات بیشتر در

@ketabclip

به اطلاع علاقمندان می رساند کتابخانه عمومی معراج اقدام به برگزاری دوره ویژه خوش نویسی و خوش خطی با حضور استاد برجسته می نماید، علاقه مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانند با شماره تماس35622616 تماس حاصل نمایند.

ضمن تبریک حلول ماه مبارک رمضان و آرزوی قبولی طاعات و عبادات، به اطلاع می‌رساند برابر موافقت به عمل آمده، جرایم دیرکرد کلیه اعضاء کتابخانه‌عمومی معراج شهر خنداب که نسبت به بازگرداندن منابع کتابخانه تا پایان ماه مبارک رمضان اقدام نمایند، مورد بخشودگی قرار ‌می‌گیرد.

 

الهی! گریخته بودم تو خواندی. ترسیده بودم بر خوان تو نشاندی. ابتدا می ترسیدم که مرا بگیری به بلای خویش، اکنون می ترسم که مرا بفریبی به عطای خویش.
الهی! ظاهری داریم شوریده. باطنی داریم در خواب. سینه ای داریم پر آتش. دیده ای داریم پر آب. گاه در آتش سینه می سوزیم و گاه از آب چشم غرقاب.
الهی! درگذر که بد کرده ایم و آزرم دار که آزرده ایم.
الهی! بیزارم از طاعتی که مرا به عجب آرد. مبارک معصیتی که مرا به عذر آرد..... الهی! همچو بید می لرزم که مبادا به هیچ نیرزم. فریاد از معرفت رسمی و عبارت عاریتی و عبادت عادتی و حکمت تجربتی و حقیقت حکایتی

 

نهمین نشست کتاب خوان دانش آموزی مدرسه امام حسین (ع) روستای علی آباد  مورخ 14/02/94

شیرین واثق (دانش آموز).

بدن انسان شناخت علمی. نویسنده .دیوید سن ترجمه حسین کربی انتشارات تیمور زاده .  موضوع شناخت بدن انسان سال نشر1287

این کتاب به شرح اندام های بدن اسنان پرداخته استو ضمن معرفی هر عضو به کارکرد آن نیز اشاره نموده ایت. در این کتاب همچنین به ارتباط میان اعضای بدن پرداخته شده است. و به شرح حواس انسان نیز پرداخته است.

مریم چگینی (دانش آموز)

هفت قدم تا خدا  نویسنده : سعید روح افزا  انتشارات : کانون پرورش فکری کودک و نوجوان سال نشر1385موضوع .انسان و خدا شناسی

همانطوری که از اسم این کتاب مشخص استموضوعات دینی رو با زبانی ساده و روان بیان میکنه  و مباحث خداشناسی در هفت قدم, همون جوری که از اسم کتاب هم مشخصه, بیان شده.

تو این کتاب شما کاربردی از داستان و شعر نمی بینید ولی از مثال های مختلفی واسه درک بهتر مطلب استفاده شده که این کتابو شیرین و دل نشین میکنه

 —منظور از خداشناسی در این کتاب، این نیست که بدانیم خدا کیست و چیست و موجودیت خدا چگونه است؛ بلکه خداشناسی یعنی به این باور برسیم که ما ها چیزی را خلق نکرده ایم.خودمان هم مخلوقیم و بدین ترتیب ما حتما خالقی داریم

الهام موسوی(دانش آموز)

حقوق زن نویسنده : حمید کریمی. انتشارات کانون اندیشه جوان  سال نشر 1383. موضوع زنان در سلام.حقوق زن

این کتاب در باره حقوق زن در 4فصل تشکیل شده است. فصل اول: آفرینش زن فصل دوم : فلسفه احکام زنان فصل سوم: حقوق مدنی زنان فصل چهارم: حجاب و مسائل دیگر در این کتاب با زبان شیوا و با بهره گیری از آیات و احادیث در باره حقوق زن مطالبی ذکر گردیده است. کتاب «حقوق زن» در216 صفحه، قطع رقعی، تیراژ 1000 نسخه و قیمت 8700 تومان منتشر شده است. دفتر نشر معارف پیش از این، مجموعه خواندنی 40 جلدی «از چشم انداز امام علی(ع)» را با کانون اندیشه جوان (به صورت مشترک) منتشر کرده است. این کتاب تا کنون پنج بار تجدید چاپ گردیده است.

یاسین کرمی(دانش آموز)

شاهزاده های ایرانی  نویسنده : کارلا جابلونسکی ترجمه :حسین شهرابی انتشارات افق 1390. موضوع رمان نوجوانان .

پیش از ظهور حضرت محمد (ص) سرزمینی بود که انسان های اندکی می توانستند در آن زنده بمانند و کسی نمی توانست بر آن حکومت کند اما به قدرت عظیم شمشیر و نیروی کوبنده ی اراده . امپراتوری ای از خاک و سنگ آن پدیدار شد به نام امپراتوری پارس..

ابوالفضل کرمی(دانش آموز).

علم در روم باستان  نویسنده ژاکلین ال.هریس ترجمه حسن سالاری انتشارات محراب قلم 1391.

این کتاب در ش فصل تالیف گردیده است.فصل اول رومی ها دانش را به کار گرفته اند. فصل دوم: دستاورده ای معماران رومی فصل سوم: بهره برداری از منابع زمین فصل چهارم درمان بیماران فصل پنجم رومی ها و سنجش زمان و فصل ششم:میراث روم باستان . این کتاب در 3300نسخه انتشار یافته است که اطلاعات ارزشمندی را در باره سرگذشت امپراتوری روم به خواننده القا می کند.

احمدرضا کرمی(دانش آموز)

نخل ها قد می کشند.نویسنده محمد حسین فکور. انتشارات کانون پرورش فکری کودک و نوجوان. تهران 1387.

این کتاب به سرگذشت روزبه یا همان سلملن فارسی از صحابه پیامبر است. این کتاب در 158 صفحه و شش هزار نسخه تالیف گردیده است. کاهن بزرگ این بار، برخلاف دفعه های قبل، هوشیارتر می نماید. چشمان تیزش را بار دیگر به بدخشان می دوزد و می گوید: «پرسیدم چه تصمیمی؟» سر و شانه و سپس همه بدن بدخشان بی اراده حرکت می کند و سرانجام زبانش نیز به حرکت می آید: «او را به خدمت شما می آورم.» ابروهای پُرپشت کاهن تکان می خورد و چین های صورتش از هم دور می شود. بدخشان ادامه می دهد: «او را در همین عبادتگاه زندانی می کنم. غُل و زنجیرهای سنگین به دست و پایش می بندم و کلیدش را هم به دست شما می دهم تا اطمینان یابید فرار نمی کند...» کاهن به فکر فرو می رود. بدخشان دوباره می گوید: «با شلاق او را تنبیه می کنم.» کاهن چشمان گودرفته اما نافذش را به بدخشان می دوزد: «فقط شش ماه...» بدخشان لب می گشاید: «شش ماه؟...» کاهن می گوید: «شش ماه او را در زندان نگه می دارم و او را امتحان می کنم. اگر از حرف-هایش دست برنداشت، او را اعدام می کنیم.

محمد شعبانی(فرهنگی)

عدل الهی نویسنده استاد مرتضی مطهی انتشارات صدرا 1388.

مقدمه کتاب ذهن خواننده را برای ورود به بحث آماده می‌کند. آیت‌الله مطهری در مقدمه کتاب، در مورد اهمیت موضوع عدل و معنا و مفهوم آن و البته تاریخچه مباحثی که در این مورد مطرح شده آورده‌اند. ایشان همچنین درباره مشکلات موجود در طرح مسأله‌ی عدل آورده‌اند: «اهل فن می‌دانند که حکمای اسلامی -برخلاف متکلمین- در الهیات بابی تحت عنوان «عدل» باز نکرده‌اند. عقاید حکما را درباره‌ی این مسأله از لابه‌لای سایر مباحث باید به‌دست آورد. از این‌رو این مبحث برای من خالی از دشواری نبود.

میلاد احمدی (کتابدار)

هجوم خاموش . (آسیب شناسی نسل جوان). سید محمد سقازاده حمزه کریم خانی چاپ ششم 1388 انتشارات کمال الملک

این کتاب در باره آسیب های عصر کنونی نل جوان صحبت می کند. این کتاب در 10فصل که هر فصل یکی از آسیب های جوانان را مورد بررسی قرار می دهد و در پایان هر فصل راهکارهایی برای از بین بردن این آسیب ها به خواننده پیشنهاد می کند. این کتاب از آن حیث اهمیت بیشتری دارد که در باره پیامد ها و مشکلات منفی عصر حاضر از جمله ماهواره، اینترنت اکستازی و همچنین بحران های اجتماعی همچون ایدزسیکار و اعتیادو چشم چرانی مطالب و اطلاعات کاملی ارائه نموده است و در فصل یازدهم آن توبه یا همان بازگشت به ذات پاک خویشتن را مطرح می نمایدو از حقیقت توبه و ترک گناهان و تبدیل گناهان به حسنات صحبت می نماید.

با همکاری کتابخانه معراج خنداب، نشست «کتاب‌خوان مدرسه‌ای» این شهرستان در مدرسه امامت روستای جوشیروان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی، با همکاری کتابخانه عمومی معراج خنداب، نشست «کتاب‌خوان مدرسه‌ای» این شهرستان در مدرسه امامت روستای جوشیروان برگزار شد که 8 نفر از دانش‌آموزان و کتابداران به معرفی کتاب پرداختند.

امیرکبیر نوشته فرهاد حسن‌زاده ارائه توسط مائده شعبانی از جمله کتاب‌های معرفی شده در این نشست بود.

این کتاب در باره زندگی‌نامه امیرکبیر صدراعظم ناصرالدین شاه است، این کتاب به معرفی امیرکبیر پرداخته و خدمات ایشان را بیان کرده است.

امیرکبیر فرزند محمد تقی خان که در دستگاه حکومتی قاجار خدمت کرده است با هوش و ذکاوتی که داشت، توانست به مقام صدراعظمی نایل شود، از اقدامات امیرکبیر می‌توان به تأسیس مدرسه دارالفنون، انتشار روزنامه وقایع اتفاقیه، رسیدگی به وضع مالیه و... اشاره کرد.

کوروش و داریوش هخامنشی، گردآورنده محمد باقر رجبی ارائه توسط زهرا رضی نیز از جمله کتاب‌های معرفی شده در نشست امروز بود.

این کتاب سرگذشت کوروش فرمانروای بزرگ هخامنشی را روایت می‌کند و به شرح تولد، زندگی و به قدرت رسیدن کوروش و شرح امپراتوری بزرگ آن می‌پردازد.

 فتح لییدیه یکی از بهترین پیروزی‌های کوروش است که در آن دولت قدرتمند لیدیه شکست می‌خورد و جزو ارتش کوروش می‌گردد.

 امپراتوری کوروش در تمامی اقشار مختلف بزرگ‌ترین امپراتوری جهان محسوب می‌شود که کوروش توانسته با جوانمردی تمامی این ملل را شیفته خود کند.

امام زین‌العابدین (ع) نویسنده حسین فتاحی و ارائه توسط حمید رضا شعبانی هم در نشست امروز معرفی شد.

در این کتاب آمده است روزی روزگاری در شهر مدینه مردی زندگی می‌کرد که نواده خدا بود.

او آن قدر خوب بود و زیبا خدا را عبادت می‌کرد که مردم او را زین‌العابدین صدا می‌کردند. زین‌العابدین یعنی زینت و زیور عبادت کننده‌ها، او علی بود، علی پسر سیدالشهدا (ع).

این کتاب به سرگذشت امام سجاد (ع) می‌پردازد و از سری کتاب‌های چهارده قصه چهارده معصوم (ع) است.

پروین اعتصامی اثر مهناز بهمن ارائه توسط شکوفه شعبانی نیز از دیگر کتاب‌هایی بود که در این نشست معرفی شد.

این کتاب در پنج بخش که سال شمار زندگی، زندگی نامه، توضیح اعلام، عکس و منابع تدوین می‌باشد، نگارش شده است و به سرگذشت و زندگی نامه رخشنده اعتصامی که در تاریخ 25 اسفند 1285 در تبریز به دنیا آمده، می‌پردازد و ما او را به نام پروین اعتصامی می‌شناسیم. در این کتاب شرح مفصلی از زندگی این شاعر بزرگ به تصویر کشیده شده است و همچنین نمونه‌هایی از این شاعر نیز در این کتاب گنجانده شده است.

حفاظت آب‌ها نوشته محمدرضا هراتی ارائه مهدی غفاری نیز از دیگر کتاب‌های معرفی شده در نشست امروز بود.

این کتاب به خلاصه‌ای از اطلاعات درباره حفاظت از منابع آب مانند رودخانه‌ها، دریاچه‌ها، رودها و ارائه راهکارهای عملی برای جلوگیری از به هدر رفتن و آلودگی آب همراه با تعدادی آزمایشات است که خواننده با خواندن این کتاب به اطلاعات گسترده‌ای دست می‌یابد.

در نشست امروز همچنین کتاب علم در ایران باستان اثر حسن سالاری ارائه توسط یونس ایرجی نیز معرفی شد.

 این کتاب به مشخصات سرزمین ایران پرداخته و کتاب در شش فصل تدوین شده است.

 این کتاب همچنین به شرح فرهنگ و آداب و رسوم و علم در ایران می‌پردازد، در این کتاب از شکل‌های با کیفیتی برای برقراری بهتر خواننده با کتاب استفاده شده است.

یعقوب لیث اثر ابراهیم باستانی پاریزی ارائه میلاد احمدی نیز از دیگر کتاب‌هایی بود که در معرض معرفی قرار گرفت.

این کتاب به زندگی ابو یوسف یعقوب لیث صفاری در 23 فصل می‌پردازد که از بسیاری از قهرمانان جنگجو و نام آوران تاریخ و سرسلسله‌های حکومتی با انصاف تر و عاقل‌تر و به مردم نزدیک‌تر بوده است.

هم چنین در ابتدای این کتاب دکتر فتحی الرئیس مقدمه‌ای مفصلی به زبان عربی و فارسی بر این کتاب به مناسبت چاپ این کتاب در قاهره نوشته است.

یعقوب لیث به عمر اولین حکومت مستقلی که در ایران پس از اسلام به وجود آمده است، خاتمه می‌دهد و بر علیه خلافت دست به شورش می‌زند.

جوان و آرامش روان نویسنده علی نقی فقیهی ارائه محمد شعبانی نیز از دیگر کتاب‌های معرفی شده در نشست امروز بود.